vrijdag 9 september 2011

radio-silence = busy people

Ook al hebben we een hele week niets gepost, we hebben toch niet stilgezeten. Onze grootste verwezenlijkingen van de week zijn toch de succesvolle inschrijving in de scholen. Jaja, de scholen... 
Noah in de Salesianos en ik in de toerismeschool. Yoehoe!!!
voorgevel Noah's nieuwe school

Speelplaats Noah's nieuwe school
Maar zoals met alles hier in Spanje, kan niets eenvoudig geregeld worden. Vrijdag 31 augustus zijn we dus naar het Ministerie van Onderwijs getrokken om ons te registreren in het Spaanse onderwijssysteem. Dan krijg je een formulier (fill in this form, then fill out that form, get a stamp there and then come back... Dat is zowat de werkwijze voor alles hier...) waarop je alle gegevens moet ingeven + de 6 scholen die je voorkeur wegdragen (wij hebben er maar 4 ingevuld, maar dat was genoeg). Dan breng je dat papier terug binnen, en dan 'gaan ze u bellen binnen een paar dagen'. Op maandag was ik al een beetje ongeduldig, op dinsdag wij dus terug naar het Ministerie van Onderwijs... "Goh, zijn jullie hier nu al terug? Dat is wel een beetje snel..."... Maar wat bleek, er was nog plaats vrij in de school van onze voorkeur. Wij dus naar de school op dinsdag, alweer hetzelfde verhaal, formuliertje invullen enz. Op woensdag ben ik dan teruggegaan naar de school (Noah en Ward waren naar de bergen) om de inschrijving helemaal in orde te brengen (formuliertjes binnenbrengen, schoolgeld betalen...) en daar krijg ik direct de uitnodiging om een klapke te doen met de directeur van de derde graad en met de meester van Noah. Dat was ook eventjes een beproeving... Maar ik moet zeggen, dat ziet er allemaal veelbelovend uit. En het beste nieuws van allemaal voor Noah: geen uniform. Hier was er eentje blij... Daarna dus op zoek naar nieuwe kleren en schoenen en schoolgerief (hier geen Vlaamse Regering die stelt dat lager onderwijs volledig gratis moet zijn...) om een beetje deftig voor de dag te komen en niet de 'Charel uit België' te worden...

Ondertussen heb ik voor mezelf ook wat onderzoek gedaan, echt veel werkgelegenheid is hier niet op dit moment dus maar eens rondgekeken wat ze hier hebben van opleidingen. Aangezien ik nogal gauw afgeleid ben voor de computer, ging ik dan toch maar eens een kijkje nemen op de site van de plaatselijke toerisme-school, wat blijkt nu, deze is niet alleen fantastisch gelegen aan het strand (met een aparte ingang aan het strand) maar je kan er ook een master-opleiding volgen: 'Master en Dirección de Empresas Hoteleras'. Procedure hierbij: formulier invullen, afgeven op het secretariaat en een toelatingsgesprek (Aaaaaah!!!). Daar dus een klapke in het Spaans gedaan met de directeur van de opleidingen terwijl we de school zijn rondgegaan (ik denk dat hij af en toe de wenkbrauwen inwendig eens fronste, maar al bij al is het toch gelukt), mijn CV en kopies van al mijn identiteits- en verblijfsdocumenten afgegeven, en dan de mededeling: 'we zullen u nog bellen'... Frustratie alom... Ik dus terug naar huis, met lege handen...
Maar een paar dagen later kreeg ik al een mailtje dat ik ben toegelaten en dat ik mij mag gaan inschrijven vanaf 19 september. School start dan vanaf 1 oktober, telkens van maandag tot donderdag van 16.00 - 19.30u en op vrijdag bedrijfsbezoeken en meer van dat alles... (dus voor wie op bezoek komt, geen zorgen, we hebben nog tijd voor rondleidingen en uitgaan...) En in februari dus al een eerste keer examens... Dat belooft ook nog een hele aanpassing te worden, terug naar school en terug blokken.... 

 

Wat hebben we ondertussen nog gerealiseerd: een bankrekening. Wat een lijdensweg is dat hier. Je moet een geldige reden hebben om een rekening te openen (en hier wonen en allerlei rekeningen moeten betalen, is geen reden genoeg) en dan duurt het ongeveer 2 dagen vooraleer je een rekening hebt, tegen dat je een bankkaart krijgt, is er nog eens een hele poos voorbij (we hebben dus nog geen bankkaart met andere woorden) - gelukkig kunnen we onze bankkaart van de KBC hier ook gebruiken... :-)

Ondertussen hebben we vast internet aangevraagd (de tarieven en voorwaarden uitzoeken is een dagtaak op zich) en is mijn naaiatelier al terug geopend. Het eerste stuk is zelfs al klaar. Enkel nog een riem voor er op (al mijn riemen zijn nog in België maar verwacht ik in oktober met de overkomst van nog allerlei gerief) en dan is het helemaal klaar... 

Voor diegenen die ook geïnteresseerd zijn in het weer: Vandaag was het hier in Santander ongeveer 32 graden, in Bilbao, waar we ons zijn gaan inschrijven in het consulaat -kwestie dat we kunnen blijven stemmen- was het vandaag 38 graden... Dat was een beetje van het goede te veel. 
Sinds we hier zijn, heb ik nog geen jas aangehad, loop ik steevast in korte short, korte rok/jurk of bikini rond, en doe ik -behalve voor vestimentaire redenen- enkel sandalen aan. Behalve in de eerste week als mama en papa hier waren, toen heeft het drie dagen (hard) geregend en slecht weer geweest. De zon en Santander hebben dus wat goed te maken bij mijn mammie en pappie als ze langskomen in oktober...

Volgende keer meer over winkels en winkelen in Spanje, een belevenis en daguitstap op zich...

PS. Sorry voor de crappy-opmaak, ik probeer dat wel een andere keer recht te zetten...

Tot de volgende,
Wendy


Geen opmerkingen:

Een reactie posten